Spelregels Padel

Spelregels padel

Basisprincipes voor padel

Wat zijn de spelregels in padel?

Speel je voor het eerst padel en weet je nog niet goed hoe het spelletje precies in elkaar zit? Of hebben jullie wekelijks een discussie over wanneer het een punt is wanneer niet? Weg met de twijfels! Bekijk het filmpje over de spelregels links op deze pagina of lees hier alle spelregels na in detail! Veel spelplezier!

Spelverloop

Bij padel moet de bal over het net op de speelhelft van de tegenspelers gespeeld worden. De bal moet eerst botsen op de grond voor hij één van de wanden raakt. Het doel is om de tegenspelers te beletten de bal terug te slaan. Spelers mogen de bal onmiddellijk met volley spelen of na de bots spelen. Na de bots mag de bal eerst om het even welke wand raken alvorens hij wordt teruggespeeld. De speler mag ook met behulp van de wand (niet de metalen structuur) de bal terugspelen naar de andere speelhelft.
  • De opslag gebeurt altijd onderhands nadat men de bal één keer laat botsen achter de servicelijn.
  • De bal moet steeds op of onder middel-/navelhoogte geraakt worden.
  • De bal moet zoals bij tennis steeds diagonaal gespeeld worden.
  • De serveerder moet met één voet op de grond blijven staan. Die voet mag hierbij de servicelijn niet overschrijden of raken.
  • De bal moet rechtstreeks landen in het servicevak van de tegenspelers en mag daarna de metalen structuur niet raken, het glas of de muur wel.
  • Een 'drop-opslag' (die 2x in het servicevak botst) is toegelaten.
  • Net zoals bij tennis krijgt men 2 pogingen.
  • Als de bal bij een opslag het net raakt en daarna in het servicevak van de tegenspelers landt zonder de metalen structuur te raken voor de tweede bots, geldt dit niet als een poging, maar wordt de opslag opnieuw gespeeld.
  • Opgelet: als de opslag na het raken van het net botst in het servicevak, en daarna de kooi via de deur verlaat, wordt de opslag enkel opnieuw gespeeld indien op een terrein met officiële uitloopzones gespeeld wordt. Als het terrein geen officiële uitloopzone heeft, dan is het een foutieve opslag.
  • De ontvanger mag kiezen of hij de bal terugspeelt voor of nadat deze eventueel de zij- of achterwand raakt.
  • Na de opslag zijn de lijnen van geen belang meer.

De puntentelling bij padel is hetzelfde als bij tennis en verloopt in game, set en match.

Bij GAME gaat het als volgt wanneer hetzelfde team punten maakt:

  • het eerste punt is 15.
  • het tweede 30.
  • het derde 40.
  • het vierde punt is een game.

Op dit moment is het 1-0 voor het team die telkens de punten maakte. Het kan echter zo zijn dat beide teams gelijk opgaan en beide 40 punten hebben (deuce). Een team kan een pas game winnen met 2 punten verschil. Dus het team dat het volgende punt scoort, heeft eerst voordeel (advantage). Pas na het scoren van het tweede punt, wint het de game. Dit kan overigens even duren, wanneer het andere team telkens ook een punt weet te pakken.

Bij SET is er in padel een algemeen/internationaal spelformat en een alternatief spelformat:

  • De algemene spelformat is dat er sets tot 6 games gespeeld wordt. Het team dat het eerst 6 games wint, wint de set. Ook hier geldt dat je pas een set kunt winnen met twee punten verschil. Dus bij een stand van 5-5, wint het team de set pas als het op 7-5 komt. Indien de stand 6-6 is, wordt er een tie-break gespeeld. Hier geldt de regel dat je als eerste 2 sets moet winnen om de match te winnen.
  • Het alternatief hierop is dat er een set tot 9 games gespeeld wordt. Het team dat als eerste 9 games wint, wint de set en ook de wedstrijd. Bij een stand van 8-8 moet er een tie-break gespeeld worden om te bepalen wie er wint.

Tie-break
Wanneer het in de wedstrijd 8-8 of 6-6 is, spelen de teams een tie-break tegen elkaar. De speler die de set gestart is met opslag, moet ook starten met opslag in de tie-break. Bij een tie-break is er een normale telling (1, 2, 3). De eerste service is vanaf rechts voor het eerste punt. De tegenpartij serveert daarna vanaf links voor het tweede punt en vervolgens vanaf rechts voor het derde punt. Iedere speler serveert daarna steeds voor 2 punten, eerst vanaf links en daarna vanaf rechts; na elke 6 punten in de tiebreak wisselen de spelers van helft. Het team dat als eerst 7 punten haalt (met een verschil van 2 punten), wint de tiebreak. De set is dan gewonnen met 7-6 of 9-8. Het team dat als eerst serveerde in de tiebreak, moet ontvanger zijn in de eerste game van de volgende set.

Super Tie-break
In sommige tornooien wordt bij een score één tegen één in sets geen volledige 3e set gespeeld, maar een super tie-break. Deze super tie-break is definitief en vervangt de laatste set. Het eerste team dat tien punten wint, wint de super tie-break en de wedstrijd, op voorwaarde dat er een minimale marge van 2 punten is. De keuze van de opslagvolgorde maakt hier niet uit in tegenstelling tot een tie-break. Deze super tie-break wordt toegepast wanneer er een match gespeeld wordt tot 6 games en de teams als eerste 2 winnen de sets moeten hebben.

Bij MATCH zijn er in padel ook 2 mogelijkheden:

  • Het team dat het eerst met twee sets wint tot 6 games, is de winnaar van de match.
  • Het team dat als eerste één set tot 9 games wint, is de winnaar van de match.

FAQ’s Spelregels

De bal mag wanneer hij gebotst is de bovenrand van de kooi raken zonder een ander object te raken en erna terug in het veld komen/of uit het veld gaan. Opgelet: de bal mag niet nog een 2e keer botsen op het speelveld.
De kooi op de eigen terreinhelft mag je aanraken. De kooi op de terreinhelft van de tegenstander niet.
De kooibescherming is onderdeel van het net of terrein, dus er mag verder gespeeld worden.
Je mag met je racket over het net komen als de bal terugkomt van je eigen achterwand. Je mag ook met het racket over het net komen bij de doorzwaai, op voorwaarde dat je de bal raakt op je eigen speelhelft (en hij dus op jouw terreinhelft is) en ook als de bal met achterwaarts effect terug naar de kant van de tegenstanders gaat.
Wanneer de bal eerst op je eigen speelhelft botst en erna terugkeert naar de andere speelhelft, mag je het net overschrijden met je racket bij de balimpact. Let op: je lichaam of racket mag het net niet aanraken.
Wanneer de speler het net met zijn lichaam raakt, verliest de speler het punt. Dit is enkel als het punt nog bezig is.
Wanneer de bal de netpaal raakt, gaat het punt gewoon verder. De netpaal is een deel van het net. Let op: dit is enkel van toepassing als de netpalen IN het terrein staan zoals de voorschriften. Als de netpalen buiten het terrein staan, is een bal die de netpaal raakt out.
Een serve die eerst het glas raakt voor deze is gebotst in het opslagvak is een foutieve opslag. De bal moet eerst 1 keer botsen in het opslagvak om daarna tegen het glas te kunnen gaan.
Een netopslag die eerst in het opslagvak botst en dan de kooi verlaat, wordt enkel opnieuw gespeeld als het terrein een officiële uitloopzone (2m breed x 8m lang x 3m hoog en beschermingskussens) heeft. Als het terrein geen officiële uitloopzone heeft, is het een foute opslag.
Bij de opslag mag je eerst de bal tegen de achterwand laten botsen na 1 keer gebotst te zijn in het opslagvak om erna de bal terug te spelen.
Op het moment dat de speler de bal raakt bij de opslag moet er 1 voet contact hebben met de grond.
Wanneer een 2de opslag het net raakt en hierna botst in het opslagvak zonder het hek te raken, wordt de opslag opnieuw gespeeld. Gaat de bal na het raken van het net en 1 keer te botsen tegen het hek? Dan is het een dubbele fout.
Als ontvangend koppel mag je vrij kiezen waar je staat bij de opslag. In de meeste gevallen staat het ontvangend koppel wel achter de opslaglijn.
Wanneer je de bal met de hand raakt, is dit een fout en gaat het punt naar de tegenstander.
Wanneer de bal in de gleuf van het terrein en het glas terechtkomt, kan je op 2 manieren zien of de bal binnen of buiten is.
  1. Komt de bal terug in een hoek met de grond groter dan 45°? Dan is de bal IN. Komt de bal terug in een hoek met de grond kleiner dan 45°? Dan is de bal OUT
  2. Heeft de bal na de bots in de gleuf een achterwaartse spin/slice? Dan is de bal IN. Als je de bal een 2de maal zou laten botsen, zal de bal ter plaatse blijven liggen of zelfs terug achterwaarts rollen. Heeft de bal na de bots in de gleuf een voorwaartse spin? Dan is de bal OUT. Als je de bal een 2de maal zou laten botsen, zal de bal verder doorrollen richting net.

Let op: als je nadat de bal in de gleuf botste toch verder speelt en de rally niet onderbreekt, dan wil dit zeggen dat je niet meer op de beslissing kan terugkomen en dat je de bal dus IN rekende. Je kan hier na het eindigen van de rally niet meer op terugkomen.

Bekijk hier een filmpje.

Wanneer de speler de bal 2 keer raakt (ook al is dit in 1 vloeiende beweging), is het een punt voor de tegenstander.
In geen geval mag je hand de bal raken tijdens de rally.
Het koordje van je racket moet ALTIJD rond de pols bevestigd zijn. Wanneer je het racket gooit/loslaat uit de hand en deze de bal raakt en over het net gaat, is het een punt voor de tegenstander. Als je de bal raakt, moet je als speler in contact zijn met de bal via het racket.
Tijdens de rally mag je van slaghand veranderen op voorwaarde dat 1 arm continue verbonden is met het koordje van de racket.