Ledentevredenheid

Ledentevredenheid is de basis voor ledenbehoud. Want leden die tevreden zijn, zullen terugkomen, zich heraansluiten en nieuwe leden aanbrengen. We helpen je graag op weg om op regelmatige basis een ledenbevraging uit te voeren en de resultaten te verwerken in functie van je toekomstig beleid. Hieronder vind je enkele tips!

1. VRAAGSTELLING

Je kan ervoor kiezen om een ledenbevraging heel breed te laten gaan en diverse aspecten van de clubwerking te dekken, of om een specifiek aspect van de clubwerking uit te lichten. Vooraleer je de bevraging opstart, bepaal je met de bestuursgroep wat de bedoeling van de bevraging moet zijn:

  • Wil je een bestaande activiteit, dienst of onderdeel van de werking evalueren?
  • Wil je betrokkenheid genereren en input vragen voor de ontwikkeling van nieuwe programma's/activiteiten?

Daarnaast is het belangrijk om te bepalen welk type vragen je zal stellen. In de meeste tools voor online bevragingen kan je dit per vraag bepalen. Denk daarom telkens goed na over wat je wilt te weten komen met een bepaalde vraag, je vindt enkele tips in bijlage bij de good practices.

 

2. VERWERKING VAN GEGEVENS

Behandel gegevens van een vragenlijst ten allen tijde anoniem en vertrouwelijk. Maak goede afspraken binnen het bestuur en/of team van medewerkers volgens alle GDPR-richtlijnen.

 

3. TIMING

Het einde van een speelseizoen is een goede periode om een ledenbevraging uit te voeren. In deze periode kan je de werking van het voorbije seizoen evalueren en strategisch werken aan de planning voor het volgende seizoen.
Bijvoorbeeld:
  • Oktober: lancering bevraging einde lente-/zomerseizoen = start voorbereiding lente-/zomerseizoen volgend jaar
  • April: lancering einde herfst-/winterseizoen = start voorbereiding herfst-/winterseizoen volgend jaar

 

4. TOOLS

We raden aan om een clubbevraging digitaal uit te voeren. Zo zal je alle gegevens ook digitaal kunnen exporteren en heb je meer controle over de kwaliteit van de gegevens. Eventueel kan je gericht naar specifieke doelgroepen aanvullend een geprinte vragenlijst toesturen op het thuisadres of via de club/trainingen ter beschikking stellen (bv. jonge kinderen, senioren of andere personen die geen toegang hebben tot digitale media).

Er bestaan heel wat (gratis) tools om digitale vragenlijsten op te maken, te verspreiden en te verwerken. Afhankelijk van de complexiteit van je vragenlijst kan je kiezen voor een gratis of betalende tool (bv. meer mogelijkheden voor "als… dan…"-vragen). Enkele programma's staan voorgesteld in het document met good practices.

 

5. GOOD PRACTICES

Op basis van voorbeelden van enkele clubs die in het verleden al een ledenbevraging uitvoerden, werd een document met verschillende soorten vragen samengesteld. Je kan dit document doornemen om geïnspireerd te geraken over het type vragen (open vragen, multiple choice, …) dat je kan stellen en thema's waarrond je kan werken. Het is belangrijk om elke vraag goed af te stemmen op de situatie van jouw club!

Bekijk hier enkele tips en voorbeeldvragen (anonieme verwerking van good practices).

Heb je zelf al een clubbevraging gedaan en wil je deze als voorbeeld met andere clubs delen?
Stuur een mailtje naar clubwerking@tennisvlaanderen.be met jouw bevraging in bijlage.

Eind 2019 voerden we een grote club- en ledenbevraging uit. Hiermee stelden we uitdagingen vast en konden we prioriteiten voor het beleid van de federatie bepalen.

Bekijk de resultaten en lees hier meer!