10 tips om blessurevrij te tennissen

  1. Steek de juiste dingen in je tenniszak en draag hem op je rug
    Draag je zak niet over één schouder en maak hem niet te zwaar! Wat steek je in je tenniszak?
  • water en een gezond tussendoortje
  • handdoek
  • een jas of trui voor na het spelen
  • een pet en zonnecrème
  • douchegerief
     
  1. Kom uitgerust naar je wedstrijd of training
    Verzorg jezelf en zorg voor voldoende rust en ontspanning. Ga op tijd slapen!
  1. Warm je lichaam op voor je begint te tennissen
    Een goede opwarming is nodig om je lichaam voor te bereiden op het echte werk dat volgt: een training, een match, ¿ Op die manier zorg je dat de verschillende lichaamsfuncties klaar zijn om te gebruiken aan hun maximale capaciteit. Bekijk het filmpje.
  1. Gebruik aangepast materiaal (racket en ballen) en goede tennisschoenen!
    Kies het juiste racket en speel met de aangepaste ballen naargelang je leeftijd en niveau. Draag de juiste schoenen en let op: loopschoenen zijn geen tennisschoenen!
  1. Werk aan een juiste techniek en volg les bij een gediplomeerd trainer
    Spelen met een verkeerde techniek verhoogt de kans op blessures. Gebruik het lichaam zoals het kan functioneren en beperk de impact. Volg daarom les bij een gediplomeerde trainer en werk aan je techniek.
  1. Drink voldoende water
    Tijdens een tennistraining of ¿wedstrijd verliest je lichaam vocht door te zweten. Om het vochtverlies te compenseren en zo de ideale vochtbalans van je lichaam te behouden, drink je best tijdens de inspanning. Want ¿ hoe meer je zweet, hoe meer je moet drinken.
  1. Verzorg je zithouding op de spelersbank
    Verzorg je rughygiëne tijdens de rustmomenten. Neem plaats op de bank met een rechte rug i.p.v. een doorgezakte zithouding.
  1. Let op als je pijn voelt en stop indien nodig met spelen
    Luister naar je lichaam. Wanneer je een aanhoudende pijn voelt of jezelf blesseert tijdens het spelen, stop dan met spelen. Hoe meer je je lichaam forceert, hoe langer het nodig zal hebben om te herstellen.
  1. Eindig je match of training met een cool down
    De cool down zorgt ervoor dat opgebouwde afvalstoffen worden afgebroken en geeft de kans aan je lichaam om zich sneller te recupereren: je hartslag en lichaamstemperatuur dalen en je kan jezelf terug ontspannen. Bekijk het filmpje.
  1. Neem een douche na het spelen
    Dit bevordert een sneller herstel van je lichaam. Douche steeds na een cool down, zodra je gedaan hebt met zweten en je lichaamstemperatuur opnieuw de normale 37° heeft bereikt.